Kiedy przedsiębiorstwa poszukują narzędzi finansowych, które pomogą im w utrzymaniu odpowiedniej płynności finansowej, często zwracają uwagę na usługi faktoringu lub forfaitingu. Obie te opcje, mimo wielu podobieństw, różnią się od siebie w ważnych aspektach. Sprawdź w jakich i dowiedz się, które z rozwiązań będzie lepsze dla Twojego biznesu.
Czym jest faktoring?
Faktoring to jedno z najprostszych narzędzi, dzięki którym przedsiębiorstwo (zwłaszcza wystawiające faktury z odroczonym terminem płatności) może zachować płynność finansową. Polega on na sprzedaży nieprzeterminowanej wierzytelności firmie faktoringowej (inaczej zwanej faktorem). Dzięki temu przedsiębiorstwo otrzymuje środki jeszcze przed terminem, który został wskazany na fakturze. Późniejsza płatność pochodząca od kontrahenta trafia natomiast na konto firmy faktoringowej.
Na czym polega forfaiting?
Forfaiting to rodzaj instrumentu finansowego, który jest wykorzystywany przede wszystkim w handlu międzynarodowym. Jego cechę charakterystyczną stanowi również fakt, że korzysta się z niego przy obowiązywaniu długich terminów płatności. Przy forfaitingu eksporter sprzedaje instytucji finansowej (np. Bankowi lub firmie specjalizującej się w forfaitingu) wierzytelność z odroczonym terminem płatności. Najczęściej należności posiadają formę weksli. Bank lub firma forfaitingowa (forfaiter) nabywa je zgodnie z ustaloną stopą dyskontową oraz przejmuje na siebie ryzyko niewypłacalności samego importera.
Kluczowe różnice
Między faktoringiem a forfaitingiem są jednak znaczące różnic. Po pierwsze różnią się one zakresem swojego działania: faktoring może działać zarówno w kraju, jak i za granicą, natomiast forfaiting dotyczy głównie transakcji międzynarodowych.
Istotny jest także sam rodzaj transakcji, ponieważ faktoring odnosi się zwykle do operacji handlowych o krótkim okresie zapadalności (zwykle maksymalnie 30 dni). Forfaiting natomiast dotyczy transakcji o średnim i długim okresie zapadalności.
Poza tym faktoring jest zazwyczaj tańszy od forfaitingu, może obejmować wiele działań oraz dotyczy głównie faktur. Koszty forfaitingu są z kolei wyższe z uwagi na dłuższy okres finansowania i większy stopień ryzyka. Sama usługa natomiast odnosi się do jednej transakcji (zazwyczaj do weksli).
Kiedy zdecydować się na faktoring, a kiedy na forfaiting?
Faktoring jest dobrym rozwiązaniem dla tych firm, które prowadzą działalność zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym oraz szukają narzędzi, które ułatwią zachowanie płynności finansowej. Istotną zaletą tego rozwiązania jest możliwość szybkiego dostępu do gotówki. Jeśli zatem rodzaj Twojej działalności wymaga tego typu „zastrzyków”, to rozwiązanie powinno być dla Ciebie odpowiednie.
Z kolei forfaiting może być atrakcyjnym mechanizmem dla tych przedsiębiorstw, które przeprowadzają duże transakcje zagraniczne z mocno oddalonym terminem płatności. Poza tym pozwala on skuteczniej zabezpieczyć się przed ryzykiem walutowym.