Istnieje wiele powodów, dla których właściciel prężnie działającego przedsiębiorstwa decyduje się na jego sprzedaż. Oczywiście firma nie zawsze musi zostać sprzedana w całości. Niekiedy w grę wchodzi sprzedaż firmy jedynie w części, na przykład poprzez zbycie części udziałów lub akcji, sprzedaż wyodrębnionych części przedsiębiorstwa, ewentualnie należących do niego praw lub akcji w innych spółkach.
Badanie due diligence
W standardowej procedurze sprzedaży firmy kluczowe znaczenie ma przeprowadzenie tzw. badania due diligence. To rodzaj procedury, która powinna zostać przeprowadzona zarówno przez sprzedającego, jak i podmiot zainteresowany kupnem, w celu wyceny wartości przedsiębiorstwa. W ramach tego badania analizowane są wszelkie dokumenty związane z funkcjonowaniem firmy. Sprawdzane są aktywna i wierzytelności, weryfikowane ewentualne postępowania sądowe, spory z kontrahentami i spory administracyjne. Przy starannie wykonanym badaniu, w optymalnej sytuacji, wychwycone błędy zostaną naprawione przez przedsiębiorstwo, i przyszli, potencjalni nabywcy w ogóle nie będą wiedzieli o ich istnieniu. Oczywiście sprzedaż firmy (https://uppercase.pro/uslugi/obsluga-prawna-przedsiebiorstw/sprzedaz-firmy) nie zawsze przebiega w sposób wzorcowy i przedsiębiorstwa zwykle kupowane są pomimo istniejących uchybień, braków i problemów związanych z ich codziennym funkcjonowaniem.
Negocjacje i przygotowanie umów
Po przeanalizowaniu stanu prawnego i ekonomicznego firmy, zarówno przez stronę sprzedającą, jak i kupującą, powinno dojść do usunięcia wychwyconych błędów formalnych. Następnie rozpoczynają się negocjacje. To proces niezwykle żmudny, często wymagający zawierania trudnych kompromisów, zwłaszcza gdy na sprzedaży firmy w nierównym stopniu zależy jej dotychczasowemu właścicielowi i zainteresowanemu nabywcy. Gdy negocjacje zakończą się sukcesem, sprzedaż firmy znajduje się już niemal na finiszu. Konieczne jest jeszcze sporządzenie odpowiednich umów, w czym nieocenioną pomocą służą doświadczeni prawnicy. Umowa sprzedaży powinna być satysfakcjonująca dla obu stron, zawierać informacje o prawach i obowiązkach zarówno sprzedającego, jak i kupującego.
Profesjonalna i kompletna procedura sprzedaży przedsiębiorstwa powinna składać się z czterech nierozłącznych elementów. Pierwszym z nich jest badanie due diligence, drugim usunięcie istniejących, wykrytych w badaniu błędów, trzecim przeprowadzenie negocjacji, których owocem jest kompromis, a czwartym przygotowanie umowy sprzedaży, która pozwala zabezpieczyć interesy obu stron transakcji, kupującego i sprzedającego.