Dzięki tłoczeniu jakość brzmienia jest dużo wyższa, dlatego mimo wyższych kosztów produkcji artyści decydują się właśnie na to rozwiązanie. Jak takie tłoczenie wygląda?
Jak powstają płyty winylowe?
Tłoczenie płyt zaczyna się od dostarczenia pliku muzycznego z nagranym materiałem. Musi on spełniać określone wymogi – nagranie należy umieścić na 24-bitowym pliku wave o częstotliwości próbkowania od 44,1 do 192 kiloherców. Materiał cyfrowy zostaje przeniesiony na miedzianą płytę matkę, co oznacza nacinanie rowków za pomocą diamentowej igły. W XDiSC stosuje się dwie metody nacinania: Lacquer ACETATE oraz DMM. Różnica polega na tym, że w przypadku acetatów konieczne jest jeszcze nałożenie na płytę dodatkowej warstwy srebra, podczas gdy w technologii DMM matrycę wykonuje się od razu na płycie miedzianej.
Miedziana płyta jest podstawą do stworzenia matrycy, będącej wzorem do tłoczenia całego nakładu. Przygotowanie matrycy odbywa się podczas kąpieli galwanicznej płyty DMM – warstwa niklu wypełnia rowki i tak powstaje odbicie płyty. Winylowe krążki wyciska się w specjalnych prasach, z polichlorku winylu – zazwyczaj są one czarne, ale na życzenie klienta można wyprodukować płyty także w innych kolorach, a nawet z efektami specjalnymi. Kolorowe płyty wytłaczane są na prasach ręcznych, dzięki czemu każdy egzemplarz jest unikalny, ponadto ręcznych pras używa się do tłoczenia małych nakładów.
Nadmiar materiału z wyciskanego, winylowego „ciastka” odcinany jest trimerem i trafia do ponownej produkcji. Na środkowej części wytłaczanej płyty jest umieszczana etykieta z informacją o albumie oraz twórcy. Pod koniec tłoczenia płytę chłodzi się wodą, co ułatwia jej wyjęcie z prasy. Wytłoczone winyle nie są od razu przekazywane do pakowania, tylko najpierw poddaje się je kilkunastogodzinnemu „leżakowaniu”, co zapobiega odkształceniom krążków.
Kontrola jakości
Z każdego nakładu wybieranych jest kilka płyt, które sprawdza się pod kątem ewentualnych błędów. Ważnym etapem kontroli jest jeszcze wytłaczanie test-pressów, czyli próbnych egzemplarzy – zazwyczaj robi się to przy dużych nakładach, nim jeszcze ruszy właściwa produkcja. Gotowe płyty po „leżakowaniu” trafiają do działu konfekcji, gdzie są pakowane i szykowane do wysyłki zgodnie z zamówieniem klienta.