System lojalnościowy to zaplecze informatyczne programu, które odpowiada za jego wdrożenie, a potem obsługę. To on decyduje o możliwościach analizy danych, automatyzacji, sposobu przyznawania punktów i nagród, a także udostępnieniu uczestnikom aplikacji mobilnej. Jest to fundament całego programu lojalnościowego. Musi być więc dopasowany do jego strategii, aby zostały zrealizowane wszystkie zaplanowane założenia. Czy trzeba jednak tworzyć go od podstaw czy można skorzystać z gotowych rozwiązań?
Gotowy system lojalnościowy dopasowany do indywidualnych potrzeb
System informatyczny, który powstaje od zera tylko na potrzeby konkretnego projektu, można perfekcyjnie dopasować do jego założeń. Jest to jego ogromny atut. Problemem są jednak koszty. Jest to duża jednorazowa inwestycja, a ostateczna cena systemu zależy od jego wielkości i poziomu zaawansowania. Poza tym cena początkowa może nie obejmować wszystkich elementów, np. integracji czy hostingu. Pozostaje jeszcze kwestia czasu realizacji takiego zlecenia – nierzadko są to miesiące pracy całego zespołu programistycznego.
Elastyczność nie jest jednak cechą przypisaną tylko do budowanych od podstaw systemów lojalnościowych. Możesz zdecydować się na gotowy system, który podlega modyfikacjom. Sam decydujesz o tym, jakie funkcje będzie posiadał i jak będzie wyglądała aplikacja mobilna programu lojalnościowego. Możesz zintegrować taki system lojalnościowy z innymi systemami firmowymi, a także zautomatyzować wybrane czynności, np. przyznawanie punktów i nagród czy wysyłka powiadomień. Dzięki segmentacji klientów dzielisz ich na mniejsze grupy i do każdej ustawiasz automatyczną wysyłkę konkretnych wiadomości. Takim elastycznym systemem lojalnościowym jest Loyalty Starter. Otrzymujesz gotowy szablon, który możesz dowolnie modyfikować, dostosowując go do swoich preferencji, ale przede wszystkim założeń i strategii programu lojalnościowego.
System lojalnościowy niekoniecznie dużą inwestycją
System lojalnościowy kosztuje…każdy, niezależnie od tego, czy wybierzesz projekt indywidualny czy gotowy szablon. W pierwszym przypadku, kiedy zlecasz wykonanie systemu firmie informatycznej, musisz się liczyć z większymi kosztami początkowymi. Cena obejmuje wynagrodzenie dla firmy, pracowników, jak i koszty poniesione z tytułu wykorzystanych w projekcie technologii. Zanim zdecydujesz na się konkretną ofertę, sprawdź, co obejmuje proponowana cena. Bardzo często się zdarza, że za wiele funkcji (niezbędnych do obsługi nowoczesnego programu lojalnościowego) trzeba dodatkowo zapłacić, np. za hosting, integracje czy automatyzacje. Ostateczna cena końcowa jest więc wyższa, niż zakładana początkowa.
Gotowe systemy lojalnościowe są zdecydowanie tańsze. Nie są od Ciebie wymagane duże inwestycje, ponieważ korzystanie z nich odbywa się na zasadach abonamentowych. Płacisz comiesięczną opłatę, która obejmuje wszystko, czego potrzebujesz na początku do wdrożenia, a potem obsługi programu lojalnościowego. Masz dostęp do wielu opcji dodatkowych, które w dowolnym momencie możesz wykorzystać w swoim programie, np. loterie czy konkursy. Warunki współpracy są bardzo przejrzyste – od początku wiesz, ile Cię to będzie kosztowało, możesz więc sobie oszacować swoje comiesięczne koszty związane z obsługą programu lojalnościowego.
Wdrożenie systemu lojalnościowego w kilka dni czy miesięcy?
Od pomysłu do jego realizacji nie zawsze musi być długa droga. Jeśli masz już plan swojego programu lojalnościowego i potrzebujesz teraz tylko systemu lojalnościowego do jego wdrożenia, a potem obsługi, zależy Ci zapewne na krótkim czasie realizacji tego ostatniego, ale niezwykle ważnego kroku. Firmy informatyczne proponują wykonanie systemu lojalnościowego w ciągu kilku miesięcy. Potem mogą pojawić się jeszcze poprawki i zmiany. Jest to spowodowane realizacją kilku projektów jednocześnie, ale i dużą ilością prac, jakie są związane z budowaniem nowego systemy informatycznego.
Wdrożenie gotowego systemu lojalnościowego liczy się w dniach, a nie w miesiącach. System już istnieje, trzeba go tylko dostosować do własnych potrzeb. Tak naprawdę można z okresem próbnym wystartować od razu po zawarciu umowy. Ponadto istnieje możliwość darmowego przetestowania systemu lojalnościowego. To czas, aby go lepiej poznać i sprawdzić, czy to dobry wybór, bez żadnych finansowych inwestycji.
Program lojalnościowy ewoluuje i…system lojalnościowy również
To, co zakładasz na początku, z czasem może się okazać już nieaktualne. Planowałeś 100 uczestników programu lojalnościowego, ale masz już ponad 200? Przygotowałeś dla nich nagrody rzeczowe, jednak po przeprowadzeniu analizy potrzeb współczesnych klientów, a także wydatków firmowych, stwierdzasz, że bardziej opłacalne będą nagrody cyfrowe? Wydawało Ci się, że uczestnicy będą wystarczająco zmotywowani, ale dostrzegasz, że ich zaangażowanie się zmniejszyło, więc chciałbyś wprowadzić poziomy uczestnictwa? Twój program lojalnościowy będzie się rozwijał i zmieniał. System lojalnościowy powinien nadążać nad tymi zmianami. Każda modyfikacja w indywidualnym systemie informatycznym kosztuje, a czas jej wykonania może być niekiedy bardzo długi. Gotowe systemy informatyczne są przystosowane do takich zmian. Zespół informatyków i marketerów nieustannie pracuje nad ich funkcjonalnościami, aby organizator programu lojalnościowego mógł praktycznie natychmiast wprowadzić potrzebne zmiany.
Przy wyborze systemu lojalnościowego uwzględnij: możliwości jego modyfikacji, czas i koszty wdrożenia, a także szansę na jego rozwój. Systemu lojalnościowego nie trzeba budować od podstaw, aby był on użytecznym narzędziem do wdrożenia i obsługi programu lojalnościowego. Dobre, elastyczne gotowe systemy pozwalają na realizację bardzo zaawansowanych projektów, a przy tym kilkakrotnie skracają czas wdrożenia i optymalizują wydatki firmowe.