Coraz więcej firm decyduje się oddelegować pracowników do pracy zdalnej. Takie rozwiązania być może zostanie wdrożone na stałe, przynajmniej w części przypadków. Praca zdalna jest bowiem postrzegana jako bezpieczna zarówno dla pracowników, jak i klientów czy pracodawców. Czy rzeczywiście praca zdalna zapewnia ochronę, a może daje jedynie złudne poczucie bezpieczeństwa?
Zalety pracy zdalnej
Pracownicy zaczęli masowo pracować w domu na skutek epidemii koronawirusa. Przyjęło się, że są oni znacznie bezpieczniejsi w swoim mieszkaniu niż w przypadku, gdy najpierw muszą dostać się do firmy (często z zastosowaniem transportu publicznego), a następnie dzielić przestrzeń biurową z innymi osobami. Rzeczywiście, praca w domu znacznie zmniejsza ryzyko przenoszenia drobnoustrojów z człowieka na człowieka. Ogranicza więc ryzyko zakażenia się nie tylko koronawirusem, ale i innymi chorobami zakaźnymi. Dodatkowo pracownicy pozostając w domu nie muszą ciągle dezynfekować rąk czy chodzić po biurze w maseczkach, które pomimo iż chronią przed przenoszeniem się wirusa drogą kropelkową, mogą powodować bakteryjne choroby układu oddechowego wskutek gromadzenia się na materiale maseczki bakterii.
Zagrożenie wirtualne
O ile praca zdalna daje możliwość uniknięcia rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych wśród pracowników firmy, o tyle istnieje zagrożenie wynikające z nieodpowiedniego zabezpieczenia komputerów pracowniczych czy serwera. Tam znajdują się bowiem wszelkie dane, na których pracują zatrudnieni. Czasami są to dane wrażliwe, których wyciek może zarazić firmę na odpowiedzialność odszkodowawczą. Nawet, jeżeli nie dojdzie do przejęcia danych wrażliwych przez nieodpowiednie osoby, może okazać się, że wykradzione zostaną dane poufne firmy czy te, które objęte są tajemnicą handlową. W tym przypadku nie wystarczy kopia zapasowa. Konieczne jest odpowiednie zabezpieczenie, które nierzadko wymaga zaangażowania najlepszych informatyków. Każdy komputer, który przekazywany jest pracownikowi, powinien być odpowiednio chroniony. Mowa tu nie tylko o programach antywirusowych. Co więcej, z każdym pracownikiem powinna zostać podpisana umowa, w której zostaną zawarte zasady korzystania ze sprzętu firmowego tak, aby zapewnić ochronę danych.
Praca zdalna, choć postrzegana za bezpieczną, może stanowić dla firmy spore zagrożenie. Jeżeli odpowiednio zadbamy o ochronę systemu i danych, nie powinno dojść do żadnych nieprzyjemnych w skutkach sytuacji. Niemniej jednak warto dostrzec niebezpieczeństwo pracy zdalnej, zamiast postrzegać ją jedynie w kategorii korzyści.