O kopiach zapasowych coraz więcej mówi się nie tylko w kontekście zabezpieczenia pracy zawodowej, ale także plików prywatnych. Niestety wciąż wiele osób zjawia się w punktach naprawy komputerów, aby dowiedzieć się, że ich dane przepadły bezpowrotnie. Jeśli więc do tej pory jeszcze nigdy nie robiłeś/aś backupu, sprawdź, dlaczego warto to zmienić, jak przebiega cały proces i czego potrzebujesz, aby mieć swoją kopię zapasową.
Po co robić kopie zapasowe?
Robienie kopii zapasowych chroni Cię przed utratą ważnych danych. Dzięki tej prostej czynności możesz mieć pewność, że nawet podczas awarii komputera czy zainfekowania urządzenia przez złośliwe oprogramowanie, odzyskasz swoje pliki. To pozwala zachować spokój w kryzysowej sytuacji. Z tego względu backup powinien robić każdy, a w szczególności osoby, które:
- pracują zawodowo przy komputerze i przechowują na nim pliki związane z pracą;
- piszą prace naukowe lub książki;
- tworzą programy informatyczne;
- przechowują ważne pliki prywatne, np. rodzinne zdjęcia;
- chcą zachować własne ustawienia systemu i szybko wgrać je na nowe urządzenie, kiedy stare ulegnie awarii.
Rodzaje kopii zapasowych
Wyróżniamy dwa rodzaje kopii zapasowych. Są to:
- pełna kopia, czyli całkowity backup wszystkich plików znajdujących się w urządzeniu, a często także systemu;
- kopia przyrostowa, czyli backup zmienionych lub nowododanych plików, które pojawiły się od czasu zrobienia poprzedniej kopii zapasowej.
W jaki sposób robi się kopie zapasowe?
Kopie zapasowe można robić ręcznie poprzez przerzucanie plików na nośnik. Jest to jednak zazwyczaj żmudna praca, a ponadto może skończyć się przypadkowym pominięciem ważnego pliku. Z tego względu najlepiej robić backup za pomocą wbudowanych funkcji w urządzeniu, które znajdują się niemalże w każdym systemie operacyjnym. Przykładowo możliwość zrobienia zarówno pełnej, jak i przyrostowej kopii zapasowej w systemie Windows znajduje się w sekcji „Ustawienia”. Następnie należy przejść do zakładki „Aktualizacja i zabezpieczenia” oraz kliknąć „Kopia zapasowa”. Pod hasłem „Kopia zapasowa z historii plików” znajduje się opcja „Dodaj dysk”. W tym miejscu należy wybrać nośnik, na którym pojawi się backup. Tutaj możesz także wskazać częstotliwość robienia kopii zapasowych. Jaką wybrać? W każdym przypadku jest ona indywidualna i powinna zależeć od potrzeb osoby korzystającej z urządzenia. Jeśli piszesz ważną pracę, dobrym pomysłem będzie robienie backupu nawet co kilkadziesiąt minut. Jeśli natomiast używasz komputera tylko od czasu do czasu w trakcie czasu wolnego, możliwe, że wystarczające będzie backupowanie nawet co miesiąc.
Aby zrobić kopię zapasową, potrzebujesz nośnika. Może to być dysk zewnętrzny, darmowa chmura danych lub wykupiony serwer online. Jego pojemność zależy od wielkości plików, które chcesz przechowywać. Zazwyczaj uznaje się, że pojemność nośnika powinna stanowić trzykrotność pełnej kopii. Dzięki temu będziesz mieć wszystkie dane w jednym miejscu nawet wówczas, jeśli nagle pojawi się ich większa ilość.