Wdrożeniami IT nazywa się cały proces instalowania nowego oprogramowania w firmie. Nierzadko takie wdrożenia trwają kilka miesięcy, widać więc, że dla przedsiębiorstwa jest to spore wyzwanie, zarówno organizacyjne, jak i finansowe. Jak się do tego przygotować?
Czy warto inwestować we wdrożenia IT?
Głównym celem wdrożenia jest zwiększenie efektywności firmy. Nowy program ma usprawnić pracę, dlatego nie może to być przypadkowe rozwiązanie – wdrażany system musi uwzględniać specyfikę danego przedsiębiorstwa, jego możliwości oraz planowane cele. Niekoniecznie trzeba sięgać po te najdroższe opcje, na pewno jednak nie powinno się oszczędzać na funkcjonalności, w przeciwnym razie wdrożone oprogramowanie nie spełni swojego zadania i okaże się bezsensownym wydatkiem generującym straty.
Audyt przed wdrożeniem
Współpraca z Enicom zaczyna się od audytu. Na tym etapie klient informuje, czego dokładnie oczekuje po wdrożeniu, a specjaliści przeprowadzający audyt oceniają, które z dostępnych rozwiązań będzie odpowiednie, ile wdrożenie może kosztować i jak zaplanować prace, by nie zakłóciły one nadmiernie funkcjonowania firmy.
Co się dzieje podczas wdrożenia?
Bardzo często, nim jeszcze zacznie się instalacja nowego systemu, konieczny jest zakup nowego sprzętu – jeśli infrastruktura będzie przestarzała, wdrożone oprogramowanie nie zadziała tak jak powinno. To oczywiście podnosi koszt całej operacji, ale jest niezbędne do tego, by efekt końcowy wdrożenia okazał się w stu procentach zadowalający. Na nowym sprzęcie instalowane jest oprogramowanie, po czym odbywa się jego konfiguracja. Dalszy etap to migracja danych, czyli ich przeniesienie ze starego systemu.
Po zakończeniu tych prac system przechodzi pierwsze testy – na ich podstawie można ocenić, jak program działa i czy wszystkie dane zostały prawidłowo przeniesione. Podczas testowania systemu można dokonywać poprawek, a kiedy już wszystko działa prawidłowo, cała firma zaczyna na nim pracować.
W przypadku całkiem nowego systemu pracownicy przechodzą szkolenie z jego obsługi, jest też przygotowywana dokładna instrukcja działania. Enicom zapewnia swoim klientom monitoring także po wdrożeniu – w przypadku jakichkolwiek problemów klient może liczyć na szybkie wsparcie.