Współcześnie istnieje wiele nowoczesnych technologii umożliwiających kupowanie reklam w Internecie. Jedną z nich jest Real-Time Bidding, czyli w skrócie RTB. Metoda ta umożliwia kupowanie pojedynczych odsłon reklamowych dla konkretnego użytkownika, w formie aukcji. Cały proces zakupu trwa krócej niż jedną sekundę, a duża ilość dostępnych formatów i reklam premium sprawia, że reklamodawcy o wiele łatwiej i bardziej precyzyjnie docierają do określonych przez nich grup docelowych.
System jest w pełni zautomatyzowany i bardzo szybki. Gdy dany użytkownik wejdzie na stronę internetową, odbywa się błyskawiczna aukcja w czasie rzeczywistym. Po około sekundzie znany jest zwycięzca, który zaoferował najwyższą stawkę. Model ten zadebiutował w 2009 roku w USA, w Europie pojawił się w 2010 roku, a w Polsce w roku 2011.
Łatwiejsze dotarcie z reklamą do konkretnych odbiorców
Model sprzedaży RTB bierze pod uwagę nie tylko stawki podawane przez reklamodawców, ale również wiele innych czynników. Wiadomo, że współczesne przeglądarki są w stanie śledzić aktywność internautów. Dzięki temu można poznać ich zainteresowania na podstawie ostatnio odwiedzanych stron. Przykładowo reklamodawca sprzedający samochody będzie brał udział w aukcjach tylko wtedy, gdy na stronę wejdzie użytkownik, który przeglądał serwisy z ogłoszeniami motoryzacyjnymi, strony salonów samochodowych, itp. Innymi słowy reklamodawca płaci wyłącznie za wartościowe wyświetlenia reklamy. Dane o użytkownikach mogą być też dostarczane przez specjalne „hurtownie danych”. System sprzedaży RTB może też zwracać uwagę na inne czynniki, takie jak:
- demografia,
- położenie geograficzne,
- korzystanie z określonych serwisów i aplikacji,
- strony mobilne,
- typ posiadanego urządzenia (komputer, smartfon, itp.),
- system operacyjny,
- dostawca Internetu.
Oprócz użytkowników oglądających reklamy, w modelu DTM działają wydawcy (właściciele stron internetowych), reklamodawcy (firmy chcące się zareklamować) oraz hurtownie danych DMP (Data Management Platform) przekazujące informacje o grupach docelowych.
Jaka jest przyszłość modelu RTB?
Model RTB jest bardzo istotny dla przyszłości nowoczesnej reklamy, ponieważ posiada wiele istotnych zalet. Dzięki temu rozwiązaniu reklamodawcy i sprzedawcy odnotowują znacznie większą skuteczność prowadzonych przez siebie kampanii reklamowych w Internecie, ponieważ system ten skupia się na docieraniu z reklamą do właściwych użytkowników, którzy będą realnie zainteresowani określonymi produktami czy też usługami. Warto dodać, że popularność rozwiązań z zakresu RTB stale rośnie, zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak też w Europie oraz na terenie Polski.