Branża UX (user experience) rozwija się obecnie w szybkim tempie i ma zasadnicze znaczenie dla rozwoju produktu. Jednak jej funkcja wciąż pozostaje tajemnicą dla wielu (nawet prezesów i menedżerów) z powodu jej względnej nowości.
UX design zajmuje się poprawą satysfakcji użytkownika z produktu poprzez poprawę jego użyteczności, dostępności i interakcji. Łączy w sobie tradycyjne projektowanie interakcji człowiek-komputer i ma na celu poprawę wszystkich obszarów doświadczenia użytkownika z produktem lub usługą.
Czym zajmuje się projektant UX?
Niezależnie od tego, czy dostaniesz pracę w startupie, czy w większej korporacji, Twoja rola jako projektanta UX będzie bezpośrednio związana z procesem tworzenia produktu, który będzie użyteczny, przydatny i przyjemny dla rynku docelowego danej firmy.
Wynalazca terminu „User Experience” podsumowuje to następująco:
„Żaden produkt nie jest wyspą. Produkt to coś więcej niż sam produkt. To spójny, zintegrowany zestaw doświadczeń. Przemyśl wszystkie etapy powstawania produktu lub usługi — od początkowych intencji do końcowych refleksji, od pierwszego użycia do pomocy, serwisu i konserwacji. Spraw, aby wszystkie one płynnie ze sobą współgrały”.
Projektanci UX przejmują przewodnią rolę w ulepszaniu głównych potrzeb użytkownika końcowego i starają się stworzyć produkt, który uszczęśliwi jego odbiorców. To z kolei prowadzi do zdrowego zwrotu z inwestycji i pomaga wspierać rozwijający się biznes lub organizację.
Niezależnie od tego, czy zarządzasz dużym zespołem, czy pracujesz samodzielnie, sam proces user experience pozostaje taki sam i zazwyczaj przebiega w tej kolejności:
Badania użytkownika (User Research)
Badania z użytkownikami to punkt wyjścia dla każdego projektanta UX. Polega ono na rozmowie z prawdziwymi użytkownikami z rynku docelowego na temat produktu, dzięki czemu unika się założeń, a zamiast tego podejmuje decyzje na podstawie uzyskanych informacji. Projektanci UX będą zadawać pytania dotyczące tego, jak ludzie czują się podczas poruszania się po aktualnym projekcie oraz czy elementy interfejsu użytkownika są łatwe lub trudne w interakcji. W tej części procesu mogą być użyte pewne metody, takie jak: kwestionariusze, dyskusje w grupach fokusowych, ankiety online i analiza zadań. Zebrane dane są dogłębnie analizowane i ostatecznie przekształcane w informacje ilościowe i jakościowe, które będą wykorzystywane do podejmowania decyzji.
Uwaga: Jeśli nie ma jeszcze produktu, projektant UX porozmawia z osobami korzystającymi z podobnego produktu, aby ustalić, czego brakuje w produkcie, którego obecnie używają.
Projektowanie.
Projektowanie polega na zastanowieniu się, w jaki sposób produkt/usługa może dostosować się do tego, jak klient już się zachowuje (jest to rozeznane przez badania użytkowników). Projektowanie produktu koncentruje się wokół funkcjonalności i użyteczności, a nie wokół tego, jak produkt wygląda. W tej fazie wykorzystywane są następujące techniki projektowania ścieżki użytkownika: architektura informacji, wire-framing, prototypowanie.
Testowanie.
Testowanie polega na sprawdzeniu, czy zmiany wprowadzone w fazie projektowania wytrzymują próbę czasu. Jest to świetny sposób na pozbycie się problemów lub trudności z użytkownikami, które nie były widoczne w fazie projektowania, zanim przystąpimy do fazy implementacji. Istnieją różne metody testowania, takie jak: testy a/b, testy użyteczności, zdalne testy użytkowników.
Wdrożenie.
Implementacja polega na ścisłej współpracy z programistami stron internetowych w celu osiągnięcia celu końcowego. Web developerzy pracują nad przekształceniem pomysłów projektowych w rzeczywistą, działającą stronę internetową. Ważne jest, aby trzymać programistów w obiegu podczas całego procesu, tak aby ta końcowa faza była łatwiejsza dla wszystkich zaangażowanych.
Projektant UX jest odpowiedzialny za cały ten proces i jego wykonanie. Jednak większe firmy zazwyczaj rozbijają tę rolę na kilka mniejszych ról, które skupiają się całkowicie na jednej konkretnej sekcji.
Istnieją również bardziej ogólne umiejętności, które są wymagane, aby być skutecznym projektantem UX, takie jak: przywództwo, komunikacja, zarządzanie projektami i umiejętność prezentowania danych członkom zespołu.
Czy nadajesz się do bycia projektantem UX?
Projektanci UX mają odrębne osobowości. Mają tendencję do bycia osobami śledczymi, co oznacza, że są intelektualistami, osobami introspektywnymi i dociekliwymi. Są ciekawi, metodyczni, racjonalni, analityczni i logiczni. Niektórzy z nich są również artystami, co oznacza, że są kreatywni, intuicyjni, wrażliwi, elokwentni i ekspresyjni.
Jak wygląda miejsce pracy projektanta UX?
W ciągu najbliższej dekady liczba firm zatrudniających projektantów UX znacznie wzrośnie, ponieważ coraz więcej przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę z wartości, jaką wnoszą oni zarówno dla klienta, jak i dla firmy.
Mocne strony danej osoby powinny decydować o tym, jakie będzie najlepsze miejsce zatrudnienia. Na przykład:
- Jeśli lubisz być zaangażowany w każdy szczegół procesu user experience, to startup może być dla Ciebie odpowiednim rozwiązaniem. Wiąże się to oczywiście z większą odpowiedzialnością i uczeniem się wszystkiego od podstaw.
- Jeśli lubisz jedną konkretną część projektowania user experience, na przykład testowanie, to praca z zespołem w większej korporacji może być dobrym wyborem.
- Jeśli lubisz patrzeć szerzej i nadzorować projekt, to praca w większej korporacji, gdzie zarządza się zespołem user experience, może być miejscem, w którym będziesz się czuł najlepiej.